Informații utile despre bateriile auto
Încărcarea bateriilor auto:
Pentru încărcare, polul (+) se leagă la polul (+) al sursei de curent conținu (redresor), iar polul (-) al bateriei se leagă la polul (-) al sursei de curent, după care redresorul se conectează la rețeaua electrică. La sfârșitul încărcării se procedează în ordine inversă. Încărcarea se efectuează cu dopurile scoase la bateriile cu bușoane.
Bateriile capsulate nu necesită scoaterea dopurilor.
Timpul de încărcare variază în funcție de capacitatea în Ah a bateriei și de gradul acesteia de descărcare. Acesta este cuprins între 36-48 ore pentru o baterie complet descărcată.
Curentul de încărcare I(A)=0,1x (capacitatea nominală a bateriei, în Ah). Dacă este cazul după încărcare se controlează nivelul electrolitului în fiecare celulă și se completează numai cu apă distilată până la nivelul maxim indicat pe bacul bateriei. Nu este necesar la bateriile capsulate.
Există patru etape pentru reîncărcare:
1. Etapa de încărcare , atunci când curentul de încărcare este constant și tensiunea bateriei crește, până la 80% din procesul de reîncărcare. Poți furniza bateriei atât curent cat permite , atâta timp cat nu depășește 20% din 20 ore ( C/20 ) amperi ora (Ah) sau 8% din rata RC și depășește 51.50C.
2. Etapa de absorbție, atunci când tensiunea încărcătorului, depinde de tipul bateriei, este constantă între 14,1 VDC și 14,8 VDC la 26,70C și curentul scade până când bateria este complet încărcată, ceea ce de obicei semnifică cei 20% ramași din procesul de reîncărcare. O încărcare totală normală are loc atunci când curentul de încărcare se oprește la 2% (C/50) sau mai puțin din capacitatea Ah a bateriei.
3. Etapa de plutire , opțională, este acolo unde tensiunea de încărcare se află între valorile 13,0 VDC și 13,8 VDC, menținută constant, și este folosită pentru a menține bateria total încărcată.
4. Etapa de egalizare, este o absorbție controlată de 5% de supraîncărcare, ce egalizează tensiunea și gravitația specifică în fiecare celulă. Aceasta ajută la dispariția cristalelor de sulfat care s-ar fi putut forma în timpul reacțiilor chimice precum stratificarea, atunci când concentrația de acid este mai puternică pe fundul bateriei.
Depozitarea bateriilor auto
Bateriile livrate sunt fie formate și încărcare cu electrolit (acumulatorii auto, de tracțiune, speciali), uscate, cu electrolitul atașat în recipiente speciale, fie sub formă de gel (bateriile moto cu gel). Bateriile se depozitează în încăperi închise și uscate, cu temperaturi între +5 și +30 grade C, ferite de căldură, radiații solare, acizi, baze, săruri, uleiuri, și având dopurile bine strânse (unde este cazul).
Este indicat a nu se depozita bateriile mai mult de aproximativ 6 luni, pentru a le păstra în parametrii funcționali (bateriile se descărcă în timp) dar și pentru a nu pierde o perioada considerabilă de timp, din termenul de garanție. Acest lucru nu este valabil în cazul bateriilor moto cu electrolit atașat, a celor cu gel sau a bateriilor auto care au specificat în caracteristicile lor tehnice ca perioadă de depozitare este de un anumit interval de timp.
Cât de des trebuie să verificăm bateria?
În exploatare se verifică nivelul electrolitului, cel puțin o dată pe an la bateriile cu întreținere.
Nivelul electrolitului trebuie să fie cu cca 20mm deasupra plăcilor. În cazul în care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicată, se completează cu apă distilată sau demineralizată, niciodată cu acid sau apă de la robinet.
La bateriile dotate cu indicator de stare (ochi magic) starea de încărcare și nivelul electrolitului se pot aprecia observând culoarea acestuia:
• transparent: nivel scăzut, necesită completare
• negru: nivel bun, baterie descărcată
• verde: nivel bun, baterie încărcată
Neutilizarea bateriilor auto
Înainte de a scoate bateria din folosință pentru o perioadă de timp, încărcați complet bateria. În cazul unei auto descărcări mici, nivelul electrolitului și densitatea trebuie să fie controlate la 30 zile. Dacă densitatea este mai mică de 1,24 k/cmc este recomandabilă reîncărcarea bateriei.
Vă sfătuim să evitați staționarea îndelungată a mașinii (peste 3-6 luni) sau a motocicletei, în special în timpul sezonului rece. De preferabil ar fi demontarea bateriei și depozitarea ei într-un spațiu corespunzător, până la reutilizare.